12 Ekim 2006 Perşembe

Müzik mi?

Bugün yaşamımda müziğin yerinden söz etmek istiyorum biraz günlüğümde.

Öncelikle sevdiğim müzik sanatçılarından, gruplarından ve bestecilerden şu anda anımsadıklarımı sayayım:

En sevdiğim yerli müzik sanatçılarından bazıları
Rahmi Saltuk
Sadık Gürbüz
Selda Bağcan
Fikret Kızılok
Edip Akbayram (özellikle “Bekle Beni İstanbul”)
Melike Demirağ
Ahmet Kaya
Zülfü Livaneli (tüm şarkıları, özellikle “Böyledir Bizim Sevdamız”)
Ünol Büyükgönenç (Galiba bir tek albüm çıkardı, bende var. Nazım Hikmet’in şiirlerinden besteler yapmış ve yorumlamış. Enfes!)
Aynur ("Gönül Yarası" adlı filmde yarattığı etkiden dolayı olmalı; özellikle “Dar Hejiroke” adlı türkü yorumu)
Şebnem Ferah
Erkin Koray (Güzel plakları var bende)
Timur Selçuk (İlk plağı var bende; "İspanyol Meyhanesi". Çoook güzel!)
Sezen Aksu'nun 1988’de çıkan “Sezen Aksu’88” başlıklı albümü ve özellikle de o albümde yer alan Sabahattin Ali’nin sözlerini yazdığı “1945” adlı şarkısı
Tolga Çandar (özellikle “Türküleri Ege’nin” başlıklı albümü)
Kazım Koyuncu
Orhan Gencebay’ın yalnızca “Hatasız Kul Olmaz” adlı şarkısı (Eskiden nefret ederdim, şimdi güzel geliyor her nedense…)

En sevdiğim yabancı müzik sanatçılarından bazıları
Tracy Chapman
Tanita Tikaram (özellikle “Twist in My Sobriety”)
Susan Vega
Sting
Leonard Cohen

En sevdiğim yabancı gruplardan bazıları
ABBA (ABBA şarkısı çalıyorsa, konuşulmaz. Burada saydıklarımın hepsi için geçerli bu aslında. Sessizlikle müzik dinlerim daha çok. Ama özellikle ABBA bir başkadır. ABBA dinliyorsam, sadece ABBA dinliyorumdur.)
Enigma (özellikle 1991’de çıkan “M.C.M.X.C. AD” başlıklı albümleri)
Fink Floyd
Evanescence (özellikle “My Immortal”)

En sevdiğim yerli gruplardan bazıları
Ezginin Günlüğü
Çağdaş Türkü (özellikle “Bekle Beni” adlı şarkıları)
Kardeş Türküler
Grup Yorum

En sevdiğim klasik bestecilerden bazıları
Mussorgsky
Beethoven (özellikle “Dokuzuncu Senfoni”)
Mozart

En sevdiğim film müziği bestecisi
Eleni Karaindrou (Theo Angelopoulos’un filmlerinin müziklerini yapıyor.)

En sevdiğim iki türkü
“Iğdır’ın Al Alması”
“Gesi Bağları” (Özellikle Selda Bağcan’ın yorumuyla…)

Müzik üzerine bazı notlar
Çalışırken asla müzik dinlemem; çok kısık sesle bile olsa dinlemem. Dinlemeyi çok sevdiğim için müzik beni içine alır, çalışamam yoksa. Ya sadece müzik dinlerim, başka bir şey yapmadan; ya da eşlik müzikleri dinlerim; yemek yememe, spor yapmama ya da bir manzaranın keyfini daha iyi çıkarma eşlik eden müzikler…
Klasik müzik konserlerine gitmeyi severim. Özellikle müzikleri için operaya gitmeyi de. Yakın zamana değin her Cuma İzmir Devlet Senfoni Orkestrası'nın 20.30 konserlerine giderdim. Bu aralar seyrelttim, işlerin yoğunluğundan. Klasik müzik konserleri dışındaki konserlere pek gitmem. Müziğin sesini izleyicilerin gürültüsü bastırdığı için, pek zevkli olmuyor. Ama gittiğim 1980'lerin sonlarında Ankara'da izlediğim Zülfü Livaneli ve ayrıca Joan Baez açık hava konserlerini unutamıyorum. Çok güzeldi.
Şimdilik bu kadar. Bir başka gün müzik üzerine belki yine yazarım.

1 yorum:

sally dedi ki...

Yabancı müzik grupları, sanatçılar ve özellikle belirttiğiniz şarkılar kesinlikle benim için de ayrı bir değere sahip. Ben İstanbul'dayken sürekli takip ederdim; tiyatro, opera, salon konserleri ve müzikaller... Şiir dinletilerinden de kendimi alamazdım. Yerebatan Sarnıcı'nda ünlü tiyatrocuların etikeyici sesinden dinlemek en sevdiğim şiirleri ayrı bir boyutta olmaktı benim için. Bunu özlüyorum. Geçen yıl geri döndüğüm İzmir'de ise hala eksik bir şeyler. Ağır Roman müzikali, Faust, Bir Anarşistin Kaza Sonucu Ölümü adlı tiyatro eserleri beni hala etkiler. Bu yaz Çeşme'de izlediğim The Manhattan Transfer Group da beni çok etkiledi. ilk kez jaz, blues ve biraz da rock and roll bir aradaydı. Farklıydı. Farkettim de ben sürekli ah çekiyorum, İstanbul diyorum yazılarımda, şiirlerimde; AKM diyorum, İş-Sanat diyorum...Belki de İzmir'e bir şans vermeliyim. O bana şans verdi ki beni koynuna aldı. Sanırım sıra bende;) Keşfetmem gereken çok şey var. Müzik ruhun gıdasıdır diyoruz ya işte tam da öyle! Müziksiz bir yaşamı düşünmek bile istemiyorum.